El DVA més accessible: professionals del treball social i sanitaris de residències també el podran formalitzar.

nov. 20 2025

El Parlament de Catalunya ha aprovat la llei de creació de l’Agència d’Atenció Integrada Social i Sanitària de Catalunya, una norma que vol garantir un model d’atenció universal, integral i centrat en la persona, especialment per a aquelles que més suport necessiten. Des de DMD-Cat celebrem aquesta aprovació, que representa un pas endavant cap a un sistema més humà i respectuós amb la dignitat de les persones.

A més, aquesta llei incorpora una modificació rellevant que suposarà un canvi significatiu en la formalització del Document de Voluntats Anticipades (DVA), un avenç que DMD-Cat hem reivindicat persistentment durant molt temps: ampliar les figures professionals habilitades per formalitzar el DVA, tal com s’estableix a la Disposició Final Primera de la llei.

Amb aquesta modificació:

El DVA es podrà formalitzar davant d’un professional sanitari o del treball social de l’àmbit de l’atenció primària, hospitalària o sociosanitària, segons la nova redacció de l’article 8.2.c).

També es podrà formalitzar davant d’un professional sanitari dels serveis residencials assistits, amb la presència d’un testimoni major d’edat amb plena capacitat i sense relació de parentiu fins al segon grau ni vincle patrimonial, tal com estableix el nou apartat 8.2.d).

Aquesta ampliació entrarà en vigor l’endemà de la publicació de la llei al DOGC i permetrà que en pocs dies professionals del treball social i de l’àmbit sociosanitari i residencial puguin formalitzar legalment el DVA, reduint obstacles i facilitant que més persones puguin decidir anticipadament com volen ser ateses al final de la seva vida.

Aquesta reforma s’afegeix a la transformació que va suposar la Llei 2/2024, impulsada també a instància de DMD-Cat, que va permetre formalitzar el DVA davant de professionals sanitaris. Aquell canvi ja ha provocat un increment molt notable dels DVAs registrats i ha reforçat el dret a decidir sobre el final de vida.

Des de DMD-Cat valorem molt positivament aquesta ampliació, que consolida el respecte a l’autonomia personal i dona continuïtat al camí obert. També volem destacar la tasca rigorosa i compromesa dels professionals sanitaris, que han assumit aquesta responsabilitat i que, amb aquesta nova norma, podran continuar avançant amb el suport del treball social en l’acompanyament a la ciutadania.

A DMD-Cat continuem treballant perquè cada vegada més persones disposin del seu Document de Voluntats Anticipades. Aquest document és un exercici essencial de llibertat i autodeterminació, un regal per a la persona i per a les famílies i una eina clau perquè els equips assistencials puguin actuar respectant plenament la voluntat de la persona. Continuarem reclamant totes les mesures necessàries perquè cap voluntat quedi fora del sistema per motius d’accessibilitat, desconeixement o desigualtat.Texto

Altres notícies

nov. 2 2025

Manifest 2 de novembre de 2025

Dia Internacional de la Mort Digna Els primers dies de novembre ens apropem, com cada any, als espais de record per homenatjar les persones estimades que ja no hi són….