instagram youtube

Tens cap dubte? Truca al 934 123 203

Preguntes freqüents

Atenció a les persones

Els metges tenen l’obligació d’informar de forma veraç i qui pot rebre aquesta informació?
Sí. Els metges tenen l’obligació d’informar de forma franca a les persones malaltes que poden declinar ser informades o autoritzar altres persones a rebre-la també.
Sí. Només ens poden aplicar tractaments que hàgim acceptat prèviament. Ens han d’explicar clarament què ens proposen i per què, i s’han d’assegurar que ho entenem perfectament. Un cop explicat, hem de signar el consentiment informat. Si no el signem, no ens poden fer cap tractament.

Sí, cal avaluar la teva situació i el tractament. Truca’ns i et donarem una cita

Si el tractament o el suport vital s’ha instaurat sense el corresponent consentiment informat, el pacient pot sol·licitar-ne la retirada.

Si no està en condicions de fer-ho, cal consultar el seu document de voluntats anticipades.

Si no en té, es pot tramitar un consentiment per substitució.

Truca’ns i en parlarem. És una situació delicada que cal analitzar amb cura. La legislació sobre el tema és complexa i contradictòria.

Si, és molt important que puguis parlar-ne. Si vols, truca’ns. Atenem presencialment, creant un clima de confiança, respecte i confidencialitat, que és la base de la nostra reputació de serietat i professionalitat. No tenim pressa; dediquem el temps necessari per tractar situacions delicades.

T’han d’informar de manera clara i entenedora del diagnòstic, pronòstic i tractaments que et poden aplicar. Han de respondre a les teves preguntes i resoldre els teus dubtes.

Pots preguntar per cures pal·liatives i per la llei d’eutanàsia.

Al CAP t’orientaran. Demana parlar amb la treballadora social i explica-li la situació.

Les cures pal·liatives són una atenció sanitària dirigida a persones amb malalties incurables, en estat avançat o terminal. No curen la malaltia, però milloren la qualitat de vida, alleugerint el malestar, el neguit i el dolor. Pots sol·licitar-les a l’equip mèdic que t’atén, al CAP o a l’hospital. Són un dret ciutadà reconegut a l’Estatut de Catalunya i a la Llei de Catalunya 21/2000. Es poden rebre al lloc on vius, al CAP o a l’hospital.

Document de voluntats anticipades

El meu pare té un document de voluntats anticipades que diu que vol l’eutanàsia quan hagi perdut el cap. Ja té una demència avançada. Què hem de fer?

Cal anar a parlar amb la metgessa o metge de capçalera o amb l’especialista que l’atén, portar-li una còpia del document de voluntats anticipades, i demanar-li que l’activi. Si se’n vol encarregar, esdevindrà metge/metgessa responsable, haurà de signar i introduir la sol·licitud a l’aplicació de l’ajuda a morir, buscar un metge o metgessa consultor/a i enviar la documentació
a la Comissió de Garanties i Avaluació de Catalunya per aprovació.

Per fer-ho, cal tenir capacitat suficient, que no és el mateix que plenes facultats. En principi, la capacitat suficient no s’ha de demostrar, se suposa. En cas de dubte, però, recomanem fer el document de voluntats anticipades davant d’un professional sanitari o a la notaria.

Sí, els models només serveixen per orientar, però pot ser un text totalment lliure.

Recorda, però, que si demanes coses que no són legals no es podran respectar.

El document de voluntats anticipades es pot formalitzar per tres vies:

1) Davant un/a professional sanitari/a de l’àmbit de l’atenció primària, hospitalària o sociosanitària.

 

2) Davant de tres testimonis, dos dels quals no poden tenir relació de parentiu fins a segon grau ni relació patrimonial amb la persona atorgant del DVA.

 

3) A la notaria. En aquest cas és important assegurar-nos que el document recull realment els nostres valors i desitjos.

Aquest tràmit de registre es pot fer allà on s’hagi formalitzat el document, és a dir, al CAP, a l’hospital o a la notaria. Si s’ha formalitzat amb tres testimonis cal portar-lo al CAP perquè el registrin. Si es formalitza a la notaria, cal demanar que el registrin.

Perquè el document quedi incorporat a la història clínica compartida dels pacients, es pugui
veure des de l’aplicació del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya i també es
pugui consultar a la resta de l’Estat espanyol.

D’aquesta manera el document queda incorporat a la història clínica compartida dels pacients i també pot ser visualitzat a la resta de l’Estat espanyol.

Són dues funcions totalment diferents.

El representant és una persona de confiança, que suposem que estarà al nostre costat quan ens trobem en una situació en què no poguem expressar personalment la nostra voluntat Serà la interlocutora amb l’equip sanitari si no ens podem expressar. Haurà de defensar i fer complir la nostra voluntat expressada al document de voluntats anticipades i prendre les decisions necessàries en casos de dubte tot seguint les nostres recomanacions.

En canvi, els testimonis certifiquen que nosaltres fem el document amb capacitat suficient i sense coaccions.No tenen cap altra funció que certificar el document. La seva responsabilitat acaba quan signen com a testimonis.

Cal veure si diu el que vols que digui. Per exemple, si vols que se t’apliqui l’eutanàsia quan no tinguis capacitat per sol·licitar-la, cal que ho explicitis. Truca’ns si no ho veus clar.

Sí. El nou anul·larà i substituirà  l’anterior.

Sí. Però no tradueixen els documents. Per això recomanem que, si tens previst anar a viure fora de territori catalanoparlant, en facis una còpia en castellà.

Disposem de traduccions del nostre model en anglès i en francès. Tingues en compte, però, que només són per a consulta. Només es poden registrar documents de voluntats anticipades en les llengües oficials de l’Estat espanyol.

Contacta’ns i te l’enviarem en format editable.

Contacta’ns i te l’enviarem en format editable.

Llei orgànica de regulació de l’eutanàsia

La meva realitat mèdica i social em fa difícil afrontar el dia a dia. A qui em puc dirigir i què cal plantejar?

Truca’ns i demana una cita amb l’equip d’assessorament personalitzat (EAP). 

Atenem  totes les persones que contacten amb nosaltres buscant respostes a situacions quotidianes que provoquen patiment i confusió, oferint respostes realistes, precises, rellevants i comprensibles.

Truca’ns i demana una cita amb l’equip d’assessorament personalitzat (EAP).

La nostra àmplia experiència ens ajuda a escoltar activament. Respectem les diferents opinions,
valors i preferències, una condició fonamental per oferir una atenció centrada en la persona.
Cada persona és única i, per això, ens adaptem a les seves característiques, història de vida i
situació específica.

Truca’ns i demana una cita amb l’equip d’assessorament personalitzat (EAP). Atenem presencialment creant un clima de confiança, de respecte i de confidencialitat,  base de la nostra reputació de serietat i professionalitat. No tenim pressa, dediquem l’atenció necessària per tractar situacions delicades.

Per demanar l’eutanàsia cal complir una sèrie de requisits:

  • Ser major d’edat
  • Tenir capacitat suficient
  • Tenir nacionalitat espanyola o residir durant un mínim d’un any a l’Estat espanyol
  • Tenir un sofriment greu, crònic i impossibilitant o una malaltia greu i incurable, amb un
    patiment físic o psíquic insuportable

És una situació que fa referència a limitacions que incideixen directament sobre l’autonomia física i activitats de la vida diària, de manera que no permet valer-se per si mateix, així com sobre la capacitat d’expressió i relació, i que porten associat un patiment físic o psíquic constant i intolerable per a qui ho pateix, amb la seguretat o una gran probabilitat que aquestes limitacions persisteixin en el temps sense una possibilitat de cura o millora apreciable. A vegades pot implicar la dependència absoluta de suport tecnològic.

És la que, per la seva naturalesa, origina patiments físics o psíquics constants i insuportables sense una possibilitat d’alleujament que la persona consideri tolerable, amb un pronòstic de vida limitat, en un context de fragilitat progressiva.

El primer pas és buscar una metgessa o un metge que s’encarregui del procés. Es diu metge/metgessa responsable. Pot ser-ho qualsevol metgessa o metge col·legiat/ada, d’atenció primària o especialitzada, pública o privada.  Abans de presentar-li la sol·licitud pregunta-li si se’n vol encarregar. Si veus que no ho té clar, que et posa pegues o que et dona llargues, demana-li que et posi en contacte amb el referent PRAM de l’ajuda a morir del centre. És important assegurar-se que el metge o la metgessa responsable ha introduït la teva sol·licitud en el programa informàtic del servei català de  salut i que te’n doni una copia. La figura de la metgessa o metge responsable és fonamental perquè és qui posa en marxa el procés, qui fa el seguiment i qui s’encarregarà finalment de realitzar l’eutanàsia.

Pots descarregar-te la sol·licitud de la pàgina de  Cat salut: https://web.gencat.cat/web/shared/OVT/Departaments/SLT/Documents/Formularis_pdf/EU_Sol.licitud_eutanasia_1_P_Cat_NEd.pdf

Truca’ns i demana’ns una cita, el primer pas és important.

Sí. Tots els metges i metgesses en actiu tenen l’obligació d’atendre la teva sol·licitud. Si accepten, esdevindran el metge o metgessa responsable i s’encarregaran de tot el procés. Si no accepten, han de buscar-te un col·lega que se n’encarregui. És important assegurar-se que el metge o la metgessa ha introduït la teva sol·licitud en el programa informàtic del servei català de  salut i que te’n doni una còpia.

Es pot presentar la sol·licitud a la metgessa o metge de capçalera o a l’especialista de la teva confiança, ja sigui al CAP o a l’hospital, tant en la sanitat pública, concertada com privada. La sol·licitud s’ha de fer sempre per escrit, i el document ha d’estar datat i signat pel pacient una vegada aquest n’ha estat informat. El document s’ha de signar davant del professional mèdic i s’ha d’incorporar a la història clínica del pacient. 

Pots d’anar a l’administració del centre i demanar que acceptin la teva sol·licitud i t’assignin metge o metgessa responsable. A tots els centres hi ha un referent encarregat de l’eutanàsia. Demana que t’hi posin en contacte.  

Exemple de reclamació: 

D’acord amb la Llei orgànica 3/2021 de regulació de l’eutanàsia, el dia xx/xx/xxxx vaig presentar la primera sol·licitud a la meva metgessa/el meu metge de capçalera Dr(a)…………….. 

(Em va comunicar que feia objecció de consciència, però no va signar la meva sol·licitud ni la va lliurar a cap altre col·lega o superior. 

Em va comunicar que feia objecció de consciència,  va signar la meva sol·licitud i va dir que la donaria a un altre metges,  però des d’aleshores no he rebut cap notícia.)

Aquest comportament vulnera el meu dret a l’exercici d’un dret fonamental i d’una prestació existent en la cartera de serveis dels sistema públic de salut.

Per això, sol·licito que em faciliteu el més aviat possible una cita amb una metgessa o metge disposat a garantir la  prestació d’ajuda a morir, que faci de  metge responsable.


També pots trucar a DMD o escriure’ns. T’ajudarem

Té dret a fer objecció de consciència. Però té l’obligació d’atendre la teva sol·licitud. Si no se’n vol encarregar personalment, ha de derivar-te a un col·lega que se n’encarregui.


Exemple de reclamació: 

D’acord amb la Llei orgànica 3/2021 de regulació de l’eutanàsia, el dia xx/xx/xxxx vaig presentar la primera sol·licitud a la meva metgessa/el meu metge de capçalera Dr(a)…………….. 

(Em va comunicar que feia objecció de consciència, però no va signar la meva sol·licitud ni la va lliurar a cap altre col·lega o superior. 

Em va comunicar que feia objecció de consciència,  va signar la meva sol·licitud i va dir que la donaria a un altre metges,  però des d’aleshores no he rebut cap notícia.)

Aquest comportament vulnera el meu dret a l’exercici d’un dret fonamental i d’una prestació existent en la cartera de serveis dels sistema públic de salut.

Per això, sol·licito que em faciliteu el més aviat possible una cita amb una metgessa o metge disposat a garantir la  prestació d’ajuda a morir, que faci de  metge responsable.


Demana pel referent d’eutanàsia. A tots els centres hi ha un/a metge/essa encarregada de l’eutanàsia. Parla amb ell o ella i demana-li que et busqui metge o metgessa responsable.


Exemple de reclamació: 

D’acord amb la Llei orgànica 3/2021 de regulació de l’eutanàsia, el dia xx/xx/xxxx vaig presentar la primera sol·licitud a la meva metgessa/el meu metge de capçalera Dr(a)…………….. 

(Em va comunicar que feia objecció de consciència, però no va signar la meva sol·licitud ni la va lliurar a cap altre col·lega o superior. 

Em va comunicar que feia objecció de consciència,  va signar la meva sol·licitud i va dir que la donaria a un altre metges,  però des d’aleshores no he rebut cap notícia.)

Aquest comportament vulnera el meu dret a l’exercici d’un dret fonamental i d’una prestació existent en la cartera de serveis dels sistema públic de salut.

Per això, sol·licito que em faciliteu el més aviat possible una cita amb una metgessa o metge disposat a garantir la  prestació d’ajuda a morir, que faci de  metge responsable.


També pots trucar a DMD o escriure’ns. T’ajudarem.

Cal parlar amb el metge o metgessa que atén la teva parella i comunicar-li que vol sol·licitar l’eutanàsia. Si se’n vol encarregar, esdevindrà el metge o metgessa responsable i engegarà el procés. Si no, demana-li que busqui un col·lega que se n’encarregui. Si no ho veus clar, demana pel referent d’eutanàsia de l’hospital.

Si no te’n surts, truca’ns. T’orientarem.

Podeu parlar amb la metgessa o metge de la residència que l’atén i explicar-li-ho.  Si vol, serà el metge o metgessa responsable que posarà en marxa i us acompanyarà en el procés. En cas contrari, cal buscar  la metgessa o metge de capçalera del CAP. Totes les residències tenen assignat un CAP. Expliqueu-li la  situació. Si vol fer-se’n càrrec, esdevindrà metgessa o metge responsable que posarà en marxa i us acompanyarà en el procés.

Si no, pregunteu pel referent d’eutanàsia del CAP i demaneu-li que li assignin metgessa o metge responsable.

La Comissió de Garantia i Avaluació de Catalunya (CGAC) és l’òrgan de l’Administració encarregat d’autoritzar la prestació de l’ajut per morir (eutanàsia). 

A la seva pàgina web https://canalsalut.gencat.cat/ca/professionals/consells-comissions/comissio-garantia-avaluacio-catalunya/

S’ofereix molta informació sobre la seva funció, composició, procediment que segueix per  resoldre, criteris que aplica en la interpretació de la LORE, així com els models de formulari per fer reclamacions contra la possible denegació de l’eutanàsia sol·licitada.

En el cas que la persona que ha demanat l’ajut per morir rebi un informe negatiu del metge o metgessa responsable (MR), o bé del metge o metgessa consultor (MC), o bé rebi la denegació de la seva sol·licitud per part de la Comissió de Garantia i Avaluació (CGAC), dins el termini de 15 dies naturals pot presentar una reclamació administrativa davant la CGAC. En la reclamació caldrà que quedi constància de la voluntat inequívoca de la persona que reclama la prestació de l’ajut per morir, així com del moment en què formula la reclamació. Així mateix, si el motiu de la reclamació és la disconformitat amb la qualificació de l’estat de salut de la persona sol·licitant que han apreciat el MR, el MC o la CGAC, serà molt convenient aportar altres informes mèdics que sustentin la reclamació.

El text de la reclamació és lliure, però un model orientatiu el podeu obtenir a la pàgina web

https://web.gencat.cat/web/shared/OVT/Departaments/SLT/Documents/Formularis_pdf/EU_Reclamacio_eutanasia_CGA_P_Cat_NEd.pdf

La CGAC disposarà d’un termini màxim de vint dies naturals per resoldre la reclamació presentada. La resolució, l’ha de notificar, entre d’altres, a la persona que ha formulat la reclamació. En el cas que transcorrin aquests vint dies, sense que la CGAC hagi resolt, es pot considerar desestimada la reclamació i es pot interposar un recurs jurisdiccional davant els tribunals de l’ordre contenciós administratiu. De la mateixa manera, si la CGAC emet una resolució de la reclamació en sentit denegatori, contra aquesta resolució es podrà també plantejar el recurs jurisdiccional en el termini de dos mesos des de l’endemà de la notificació de la resolució. En el cas que la resolució de la CGAC sigui favorable a la sol·licitud de prestació de l’ajuda per morir, es reprendrà o reiniciarà el procediment d’acord amb les indicacions contingudes a la resolució. 

Adreça electrònica: oficina.pram@gencat.cat

Adreça postal: Departament de Salut. Travessera de les Corts, 31-159 (Pavelló Ave Maria). 08028 Barcelona. 

Col·labora

Com puc pagar la quota?
Per minimitzar les despeses bancàries el nostre sistema preferent és una transferència al nostres compte bancari.
Estem treballant per poder obtenir la declaració d’utilitat pública que suposaria un estalvi fiscal a la nostra declaració de renda. És un procés llarg del qual anem informant a les persones associades.
Telefonant a l’associació o enviant un correu electrònic a administracio@dmd.cat
No es pot fraccionar, es paga al moment d’associar-se i el mes de febrer de cada any.

Si no trobes resposta als teus dubtes contacta'ns.



    O si ho prefereixes, truca'ns 934 123 203