gen. 29 2026
Des de Dret a Morir Dignament Catalunya celebrem que el Tribunal Suprem hagi avalat, una vegada més, el dret de la Noelia a l’eutanàsia, inadmetent el recurs presentat pel seu pare amb el suport d’Abogados Cristianos. El TS ha dictat que el recurs presentat pel pare de la Noelia no té interès casacional, que no hi ha cas. Aquesta decisió confirma el que ja havien dit altres instàncies judicials i administratives: la Noelia compleix tots els requisits legals i és ella, i només ella, qui té dret a decidir sobre el seu final de vida.
Tot i això, lamentem profundament que la decisió de la Noelia continuï bloquejada judicialment des de fa més d’un any i mig, amb la seva voluntat ajornada per un recurs que només busca dilatar i obstaculitzar un dret ja reconegut legalment.
Aquesta situació evidencia que l’únic que es vol al judicialitzar l’eutanàsia de la Noelia és intentar aturar als tribunals allò que no van poder aturar al Congrés ni al Senat: el desplegament normal de la Llei de l’Eutanàsia.
Permetre que tercers paralitzin un dret ja reconegut legalment condemna persones que compleixen tots els requisits per rebre l’eutanasia a un patiment físic i emocional absolutament innecessari.
Des de DMD-Cat donem tot el nostre suport a la Comissió de Garantia i Avaluació de Catalunya (CGAC), que ha actuat amb rigor, professionalitat i respecte a la llei. Reiterem el nostre reconeixement a la seva tasca i al paper clau que exerceix per garantir l’aplicació correcta i garantista de la llei.
Per evitar que casos com el de la Noelia o el del Francesc es repeteixin, des de DMD estem impulsant una reforma legal concreta i urgent perquè cap recurs pugui paralitzar una eutanàsia ja autoritzada durant mesos o anys, sotmetent les persones a un sofriment inacceptable.
La Iniciativa legislativa té per objecte modificar la legislació processal per tal que els recursos jurisdiccionals que en endavant es puguin plantejar contra les resolucions de les CGA, s’hagin de resoldre en un termini breu al introduir una nova excepció dins de la Llei de la jurisdicció contenciosa administrativa, per tal que els recursos presentats s’han de resoldre per tramitació preferent, en un màxim de 20 dies i en una única instància, sense possibilitat de més apel·lació. La decisió jurisdiccional es circumscriuria a determinar si es manté o es revoca la resolució impugnada de la Comissió de Garantia i Avaluació. A més, es preveu la possibilitat que el mateix Tribunal pugui adoptar també la mesures cautelars però només pel termini de temps que requereixi la resolució del litigi.
Des de DMD-Cat hem presentat als grups polítics del Parlament de Catalunya la proposta a tramitar en la mesa del Parlament i una vegada aprovada enviar-la com a iniciativa legislativa al Congrés.
Sabem que aquesta mesura no resol encara el problema de fons, però és imprescindible per posar límits a les maniobres dilatòries dels grups ultraconservadors i protegir les persones més vulnerables.
El dret a morir dignament no pot quedar segrestat per interessos ideològics.
Ja n’hi ha prou de dilacions que provoquen patiment.
Defensar la Noelia és defensar la llibertat i la dignitat de tothom.
Exigim que es posi fi immediatament a aquesta situació de crueltat.