EL TRIBUNAL CONSTITUCIONAL HA DICTAT LA SENTÈNCIA PER LA QUAL DESESTIMA EL RECURS DELS DIPUTATS DEL GRUP POPULAR AL CONGRÉS CONTRA LA LLEI ORGÀNICA DE REGULACIÓ DE L’EUTANÀSIA (LORE). 13 DE SETEMBRE DE 2023

set. 19 2023

El Tribunal Constitucional avala la LORE

El Tribunal Constitucional (TC) ha anunciat, a través d’una nota de premsa, que ha dictat la sentència que resol i desestima íntegrament el recurs d’inconstitucionalitat presentat pels diputats del Grup Popular al Congrés contra la LORE (Llei Orgànica de Regulació de l’Eutanàsia).

En els pròxims dies es donarà publicitat al text íntegre de la sentència, la qual cosa permetrà analitzar-la i valorar-la amb detall. No obstant això, la nota del TC ja permet celebrar que es tracta d’una molt bona notícia: la constitucionalitat de la LORE ha estat plenament avalada. Aquesta confirmació segueix l’anterior sentència del 22 de març, reforçant que el dret a rebre l’ajut per morir té consideració de dret fonamental.

L’exercici d’aquest dret ha de complir les condicions establertes a la LORE, però compta amb totes les garanties legals i jurisdiccionals pròpies dels drets fonamentals. La nova sentència del TC insisteix que l’ajut per morir es fonamenta en la llibertat i la dignitat personal, així com en el dret fonamental a la integritat física. A més, el Tribunal assenyala que del dret a la vida i la seva protecció no se’n deriva una obligació de mantenir-se en vida, i que el dret a rebre l’ajut per morir no es pot restringir només als malalts terminals.

Un aspecte rellevant de la sentència és que nega la possibilitat d’objecció de consciència institucional. Això significa que hospitals i centres sanitaris, ja siguin públics, privats o concertats, no podran oposar-se com a institució, ja que l’objecció de consciència és un dret exclusiu del personal sanitari directament implicat en la prestació de l’ajut per morir.

Caldrà esperar la publicació del text complet de la sentència per confirmar si el Tribunal aclara altres qüestions que, arran de la sentència del 22 de març, havien generat dubtes.

La nota completa del Tribunal Constitucional es pot consultar a la NOTA INFORMATIVA 69/2023, redactada a partir de la informació proporcionada per Ramón Riu.

Altres notícies

jul. 29 2025

Descans estival 2025: horaris d’atenció

De l’1 d’agost al 31 d’agost, el despatx de Barcelona i els Punts Locals de Catalunya romandran tancats a l’atenció al públic. Si necessiteu assistència o informació, o us trobeu…