Fa un any que la Justícia manté paralitzada l’eutanàsia autoritzada de la Noelia: un patiment innecessari i injust

ag. 1 2025

1 d’agost de 2025
Avui fa un any que la Noelia, la dona que va sol·licitar l’eutanàsia i que va rebre una autorització unànime per part de la Comissió de Garantia i Avaluació de Catalunya (CGAC), continua veient vulnerat el seu dret a morir dignament. La seva voluntat d’acabar amb el patiment de manera legal i respectuosa ha estat suspesa per una decisió judicial cautelar, i des de llavors es manté retinguda en un patiment profundament injust i innecessàri

Des de Dret a Morir Dignament Catalunya, denunciem amb fermesa aquesta situació. Considerem que la intervenció judicial en aquest cas no ha garantit està garantint el dret a decidir de la pròpia Noelia, sinó que ha generat una greu injustícia: la prolongació innecessària i cruel del patiment d’una persona que ja havia complert tots els requisits legals per accedir a l’eutanàsia.

La suspensió del procediment va ser sol·licitada pel pare de la Noelia, representat per l’equip jurídic de la Fundación Española de Abogados Cristianos, pocs dies després que la CGAC emetés la seva resolució favorable. Aquesta acció, en la pràctica, ha impedit durant dotze mesos l’exercici d’un dret reconegut per llei.

Som conscients que el nostre ordenament jurídic reconeix àmpliament el dret a recórrer les resolucions administratives davant els tribunals. Tot i això, considerem que el que sí és evitable —i imprescindible de corregir— és el llarg termini de resolució d’aquests recursos. Aquest retard manté suspeses durant mesos, o fins i tot anys, resolucions que autoritzen una eutanàsia, amb la conseqüència directa d’infligir un patiment afegit a les persones afectades.

Per aquest motiu, des de DMD Catalunyatreballem pe impulsar una reforma legal: proposem modificar la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, per tal d’introduir un procediment específic i extraordinàriament àgil per a aquests casos. Aquesta reforma ha de permetre que els recursos judicials relacionats amb l’eutanàsia es resolguin amb celeritat, garantint tant la seguretat jurídica com el respecte absolut a la dignitat de les persones.

“Des del primer moment vam tenir clar que determinats grups polítics que no van aconseguir aturar la LORE al Congrés intentaven fer-ho a través dels tribunals, malgrat el patiment que això provoca en les persones afectades,” ha declarat Cristina Vallès, presidenta de DMD Catalunya. “No permetrem que s’utilitzi la Justícia per bloquejar drets reconeguts i ferir la dignitat de les persones.”

Des de DMD Catalunya, continuarem treballant amb determinació perquè els drets reconeguts al final de la vida siguin efectius, respectats i garantits per a tothom, sense interferències ni dilacions innecessàries. La dignitat de les persones ha d’estar sempre al centre del sistema legal i sanitari.

Altres notícies

jul. 29 2025

Descans estival 2025: horaris d’atenció

De l’1 d’agost al 31 d’agost, el despatx de Barcelona i els Punts Locals de Catalunya romandran tancats a l’atenció al públic. Si necessiteu assistència o informació, o us trobeu…